نیم نگاه

زیر نظر م.ح.ش

نیم نگاه

زیر نظر م.ح.ش

پیوندها

حجاب نسل جدید حجاب اصیل است

شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۹، ۰۷:۰۲ ب.ظ

سید محمدرضا واحدی نویسنده وبلاگ «لبگزه» در جدیدترین به روز رسانی وبلاگش در مطلبی با عنوان «حجاب نسل جدید» با بر شمردن مواردی از حجاب جوانان معتقد است که نسل جدید به انتخاب حجاب اصیل روی آورده است.

به گزارش «طلبه بلاگ» در این مطلب آمده است:

بعد از کلاس، یکی از دانشجویان با چادر و روسری و بدون کم‌ترین آرایشی کنار میزم آمد. یک مشورت و سوال کاملا شخصی داشت. می‌گفت در خانه‌ای زندگی می‌کند که اصلا حجاب معنا ندارد و  نماز هم خوانده نمی‌شود. می‌گفت خاطر ملامت و توبیخ مادر، مجبور است چادرش را قایم کند و پس از آنکه با مانتو از خانه بیرون آمد و از محدوده‌ی دید خانواده دور شد آن را سر کند. می‌گفت بعضی جاها که با خانواده می‌رویم مادرم می‌گوید: چرا مانتوی گشاد و بلند پوشیده‌ای؟ چرا روسری‌ات..

صمیمانه بگویم که از این اتفاق‌ها خوشحالم.. احساس می‌کنم که نسل جدید ما دارد به انتخاب حجاب اصیل روی می‌آورد.. امروز و رفته‌رفته بچه‌های روشن و آگاه دارند خودشان حجاب واقعی خود را انتخاب می‌کنند.

دختران ترکیه که به خاطر اجبار به برداشتن حجاب گریه می‌کنند

 

خیال نکنید که با دیدن همین یک نمونه، فوری به نتیجه رسیده‌ام و نتیجه گیری نکنید که با یک مویز یا یک قوره دچار گرمی و سردی می‌شوم.. نه.. نمونه‌های بسیاری را دیده و شنید‌ه‌ام.. همین پریروز در جلسه‌ی نقد شعرمان، خانمی که همیشه با مانتو وشلوار و موهای از روسری بیرون زده می‌آمد و گاهی آرایشکی هم داشت، با چادر و بدون کم‌ترین آرایشی آمده بود. دلیلش را که پرسیدیم گفت: دخترم من را قانع کرد که چادر بپوشم.. مدتی بود که دخترم با من صحبت می‌کرد تا اینکه دیگر در مقابل منطقش کم آوردم. دخترم می‌گفت تو که به خدا اعتقاد داری چرا همه‌ی دستورهایش را گوش نمی‌کنی؟ تو که نماز می‌خوانی چرا همه‌ی احکام الهی را رعایت نمی‌کنی؟ تو که قرآن می‌خوانی چرا حکم جلباب و آیات حجابش را نمی‌خوانی؟

در جلسه‌ی دیگری،  دختری هم‌جلسه‌ای ماست که هرچند با مانتو شلوار است ولی بسیار سنگین و معقول رفت و آمد می‌کند و در طول تقریبا دوسال آشنایی‌ام با وی حتی یک بار ندیدم که ذره‌ای از موهایش پیدا باشد یا آرایشی حتی خفیف داشته باشد. اما مادر همین دختر باوقار، مثل دخترهای امروزی با موها و تیپی تقریبا فشن رفت و آمد می‌کند که در کنار دخترش، انگار این دختر است و او مادر..

البته عکس آن هم بسیار وجود دارد که مادر چادری باشد و دخترش شبیه هنرپیشه‌های هالیوودی که فقط یک روسری یا شال بر سر انداخته است. اتفاقا این روال در زمانه‌ی ما بسیار طبیعی و عادی شده بود.. یعنی خیلی وقت‌ها در کوچه و خیابان یا حتی در منازل و میهمانی‌ها یک خانم را با مادر و دخترش، یعنی سه نسل را در کنار هم، اما هرکدام به شکلی ببینیم. مادر بزرگ چادر بر سر؛ دخترش با مانتو شلوار و دختر دختر (یعنی نوه) با تیپ‌های مثلا امروزی و موهای بیرون ریخته و مانتوهای کوتاه و تنگ و..

 

در اینکه دلیل این تغییر شیوه‌ی حجاب و بروز رفتارهای غیر دینی و غیر سنتی چه بوده است حرف بسیار است. کاری به این نداریم که یکی از بزرگ‌ترین آموزشگاه‌های بدحجابی و تحقیر چادر و حجاب برتر، تلویزیون و سینمای جمهوری اسلامی است.. سینما که کلا از دست رفته است؛ اما تلویزیون هم به نظر می‌رسد که در دست برنامه‌ریزانی یا لجوج و یا غیر متوجه است. تبلیغ اشرافی‌گری، مصرف‌گرایی، ضد ارزش‌ها، ابتذال در مراودات، و بالاخره ترویج این نکته که توسعه، رفاه و شخصیت اجتماعی و در بی چادری است و چادر نماد تحجر و عقب افتادگی و باعث کلفتی در خانه‌های مردم است در ساختار برنامه‌های تلویزیون جمهوری اسلامی موج می‌زند.

به هرحال، من به شدت معتقدم که با آگاهی روزافزون دختران و پسران نسل امروز، این بدآموزی‌های صدا و سیما، سینما، دانشگاه‌های کشور و مخالفت‌های ناشی از  لج‌بازی‌ با فرهنگ حاکم بر جامعه، بخواهیم یا نخواهیم در اثر آگاهی و قدرت انتخاب نسل جدیدمان به انتخاب آگاهانه‌ی دین و عمل به واجبات آن از جمله حجاب می‌انجامد.. هرچند ممکن است سالیانی نیز طول بکشد.

  • نیم نگاه

نظرات  (۴)

ممنون خوب بود
  • آن مرد تا نیاید باران نخواهد آمد ...
  • باسلام
    از شما دعوت می کنم که مطلب"چرا باید بگوییم امام خامنه ای ؟"را حتما مطالعه بفرمائید!
    http://rahedigar.ir/?cat=6

    یا علی
    با قسمت تلوزیون کاملا آگاهم تلوزیون به عنوان یه رسانه ملی داره ریشه میزنه به تمام ارزشهای ملی ما تو تمام فیلمهای تلوزیون از اول قصه یه دختر و پسر جوون قشنگ تا ته فیلم تو خونه همدیگه هستن و با هم ارتباط و بگو بخند دارن قسمت اخر یادشون میافته اینا نامحرمن و واسه اینکه مشکل شرعی نباشه یه ازدواج میگیرن ته قصه بعدش هم تو تمام فیلمها شخصیتهای فوق مذهبی و....ادمهای چادرین استادهای دانشگاه و معمولی ها همه مانتویی انگار چادر فقط مال خانوم جلسه ای هاست یه مورد دیگه اینکه سریال های کره ای که تهشه با کلی افتخار میریم دست بوسی جومونگ درحالی که نمیدونیم جومونگ شده اسططوره ذهن بچه های ایران و بعد تقلید از تیپ جومونگ و...اخرش بی فرهنگی ماست و گرایش به فرهنگ دیگران البته این خلاصه ش بود
    سلام یه مطلب نوشتم خواستین بیاین بخونین

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی