نیم نگاه

زیر نظر م.ح.ش

نیم نگاه

زیر نظر م.ح.ش

پیوندها

۷ مطلب در مرداد ۱۳۸۹ ثبت شده است

۲۹
مرداد
زمانی که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شیخ یوسف صانعی را طی بیانیه ای فاقد ملاک های لازم  برای مرجعیت دانست، گروهی این اقدام را سیاسی دانستند و به تشویش اذهان پرداختند.

 از نظر فقهی (تخصص بنده نیست) دلایل زیادی را برای رد صلاحیت آورده اند.در طوماری که طلاب و فضلای قم در خصوص بیانیه جامعه مدرسین داده اند این دلایل آمده است.

http://www.irna.ir/View/FullStory/?NewsId=874097

لیست کامل فتاوای شاذ ایشان نیز در لینک زیر آمده است.

http://www.jahannews.com/vdcgyz9q3ak9wz4.rpra.html

اما آن چیزی که قابل توجه است اینست که اگر رد صلاحیت شیخ یوسف  با این همه دلایل قاطع و روشن سیاسی بوده است، چگونه می توان تائید اجتهاد کروبی توسط شیخ یوسف را معنا کرد. همان طور که خود می دانید طلاب برای مجتهد شدن علاوه بر۱۰ سالی درس حوزه ای که می خوانند باید چندین سال درس خارج بخوانند تا به به اجتهاد برسانند. این در حالی است که در همان دو سه سال اول زبان عربی را به خوبی یاد می گیرند.

سوال اینجاست کی و کجا کروبی مجتهد شد و هنوز نمی داند الدول الخلیج العربیة یعنی کشورهای عرب خلیج نه کشورهای خلیج عربی زیرا العربیة به الدول برمیگردد.

 

http://files.tabnak.com/pics/201008/201008160446563953.jpg

http://files.tabnak.com/pics/201008/201008160446562537.jpg

با توجه به تبلیغات سایت رسمی کروبی درباره مجتهد بودن شیخ اصلاحات که پس از کنار رفتن صانعی از مرجعیت صورت میگیرد، بعید نیست که کروبی در آینده به عنوان مرجع تقلید ایفای نقش کند!

بازهم در مورد شیخ یوسف صانعی می نویسم.

  • نیم نگاه
۲۶
مرداد
هر کسی به وبلاگ پر طرفدار بنده می آید نظر خصوصی می گذارد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

من روزی ۱۰ نظر خصوصی دارم. حالا نظر خصوصی می گذارید بزارید اما عمومی هم بزارید

بازم ممنون از نقد منصفانه

 

  • نیم نگاه
۲۲
مرداد

فرق متأهل خفته با مجرد عابد و زاهد چیست؟

عنه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

المُتَزَوِّجُ النائمُ أفضَلُ عِندَاللّه مِنَ الصائمِ القائمِ العَزَبِ .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

همسردار خفته ، نزد خدا فضیلت دارد بر بى‏همسرِ روزه‏گیرِ شب‏زنده‏دار .

ثمره معنوی ازدواج چیست؟

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

مَن أحَبَّ أن یَلقَى اللّه‏َ طاهِرا مُطَهَّرا فَلْیَلْقَهُ بزَوجَةٍ .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

هر که دوست دارد که پاک و پاکیزه خدا را دیدار کند ، با داشتن همسر به دیدارش رود .

کیفر کسی که ازدواج نکند چیست؟

عنه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

النِّکاحُ سُنَّتِى، فَمَن رَغِبَ عَن سُنَّتی فَلَیسَ مِنّی .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

ازدواج سنّت من است ؛ پس هر که از سنّت من روى گرداند از (امّت) من نیست .

اِتَّخِذُوا الأهلَ ؛ فإنّه أرْزَقُ‏لَکُم .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

اهل و عیال اختیار کنید ؛ زیرا که این کار روزى شما را بیشتر مى‏کند .

عنه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

زَوِّجُوا أیاماکُم ، فَإنَّ اللّه‏َ یُحسِنُ لَهُم فی أخلاقِهِم ، ویُوَسِّعُ لَهُم فی أرزاقِهِم ، ویَزِیدُهُم فی مُرُوّاتِهِم .

پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :

بى‏همسران خود را همسر دهید ؛ زیرا با این کار خداوند اخلاق آنان را نیکو مى‏گرداند و روزیهایشان را زیاد مى‏کند و بر جوانمردیهاى آنان مى‏افزاید .

  • نیم نگاه
۱۸
مرداد
خیلی وقت دلم از دنیای آدم بزرگا گرفته

دنیایی که به هم به شکل وسیله ای برای رسیدن به هدفمون نگاه می کنیم. دنیایی پر از دروغ و نیرنگ. دنیایی پر از نقاب های رنگارنگی که به چهره هر کدوممون به یک شیوه چسبیده.

بچه ها به همون سرعتی که ناراحت می شوند به همون سرعت هم می بخشند. کینه ای به دل نمی گیرند و عشقاشون واقعی است. و گاهی حتی اگر هم بر خلاف مصلحتشان باشد بیان می کنند که بستنی را از تو بیشتر دوست دارند. بچه ها دورغ بلد نیستند.

همیشه این شعر را دوست داشت

هر کسی هستی یه دفعه، قد بکش از پشت نقاب
از رو نوشته حرف نزن، رها شو از پیله خواب

شما دیگه چی از دنیای بچه ها می دونید؟!!!

  • نیم نگاه
۱۲
مرداد
سلام

جاتون خالی رفته بودم جهادی.

۳ ساعت جلوی روستا منتظر ماشیی بودم که من را به منطقه ای برساند به اسم پل روم تا از آونجا سوار ماشینی دیگری شوم به سمت قاین، و از قاین به سمت مشهد و از مشهد به سمت تهران. این یک خط نیم که نوشتم، خوشگل ۲۶ ساعت راه بود.

از روستای آفریز تا پل روم با یک کامیون چینی اومدم. بیشتر از ۴۰  تا نمی رفت. خوب جای تعجبم نداره چینیه دیگه. بعد با یک وانت تا قاین اومدم اونقدر باد شدید بود که پشت وانت شبیه پرچم شده بودم . آخر سرم تو اتوبوس چون رو صندلی جا نمی گرفت (به علت بلند قدی)، کف اوتوبوس خوابیدم. وقتی راننده کولر روشن کرد کف اتوبوس یخ زد منم تا صبح بیدار بودم. باید بودید چشمای من بعد از ۲۶ ساعت بیداری می دید.

هر بار جهادی چیزهایی را می بینم که برا من که بچه تهرانم، تا آخر عمر هم درکش سخت است. مثلا همین پیدا کردن ماشین، چیزی که به آسانی در هر نقطه تهران قابل دسترسی است اما اونجا ۳ ساعت منتظر یک ماشین بودم آخر سر هم به کامیون راضی شدم. 

امیدوارم روزی برسد که همه امکانات در همه جه به سهولت قابل دسترسی باشد.

 

  • نیم نگاه
۰۴
مرداد
اصل خبر به نقل از سایت آیت الله العظمی وحید خراسانی:
توجه به روایات نقل شده از اهل بیت علیهم السلام در مورد تأثیر دعای
همگانی و نیز بر اساس اهمیت فوق العاده شب نیمه شعبان که هم شب میلاد آن
امام رحمت و مهربانی و هم با فضیلت ترین شب سال پس از شب قدر است،
آیت الله العظمی وحید خراسانی فرمودند: سزاوار است عموم مؤمنین و مؤمنات
در آن شب عزیز پس از قرائت سوره یس و اهداء آن به آستان مقدس ولیعصر
ارواحنا فداه و خواندن زیارت سلام علی آل یس، رأس ساعت 11 شب نیمه شعبان
دعای فرج را بخوانند و تعجیل ظهور مولود نیمه شعبان را از خداوند متعال
درخواست کنند
  • نیم نگاه
۰۲
مرداد
بدیهی است که هر جرمی مجازاتی دارد. اما، آیا احکامی مانند حکم ارتداد با آیه «لا اکراه فی الدین ...» منافات ندارد؟

پیش‌تر راجع به آیه‌ی مبارکه‌ی «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی‏» مطالبی در سایت درج شده بود که لازم است حتماً مطالعه نمایید. (1)

همان‌طور که اشاره نمودید، هر خطا و معصیتی آثار سوء و بالتبع مکافاتی در پی دارد که در واقع آن مکافات ضمانت اجرای اعمال قانون می‌باشد. البته در قوانین دنیایی مکافات فقط جنبه‌ی وضعی دارد (مثل جرایم یا زندان، اعدام و ...) و در قوانین الهی، مکافات دنیوی جنبه‌ی وضعی و مکافات اخروی صورت دیگر و واقعیت جرم است که نمایان می‌گردد.

بدیهی است که معنای «آزادی» به ویژه در آیه‌ی مبارکه،‌ «مجاز بودن» نیست. بلکه «مجبور و بی‌اختیار نبودن» است.

توضیح آن که  خداوند متعال همه‌ی مخلوقات خود به غیر از بشر را مجبور آفریده است. آنها اختیاری در سرپیچی یا اطاعت ندارند. اما فضیلت انسان به همین اختیار اوست. لذا او را در این رابطه مجبور نیافریده است. نه این که مجاز است هر کاری دلش خواست انجام دهد. مثل این که بگویند: انسان آزاد است و می‌تواند مرتکب قتل نفس شود. اما اگر مرتکب شد، حکم او اعدام است. آیا «انسان آزاد است و می‌تواند ...» یعنی انسان مجاز به قتل نفس است؟ یا آن که حکم جزای این جرم موجب سلب اختیار از انسان می‌شود؟ به طور قطع هیچ کدام. نه انسان مجاز به قتل نفس است و نه احکامی چون حبس ابد یا اعدام، از انسان سلب اختیار می‌کند.

خداوند متعال می‌فرماید: «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»، یعنی انسان را در دینداری مجبور نیافریدم، او در این امر از اختیار برخوردار است. اما با توجه به روشن بودن همه‌ی راه‌های عقلی و شرعی هدایت، اگر راه خطا را انتخاب کرد، خود مسئول و پاسخگو می‌باشد. ادامه‌ی آیه نیز این معنا را می‌رساند. چنان چه می‌فرماید: «قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی»، یعنی «به درستی که راه رشد از گمراهی روشن شده است». اما عده‌ای به قصد سوء استفاده، آیه را نصفه می‌خوانند(؟!)

اگر قرار باشد آیه‌ی «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» را آزادی و آزادی را مجاز بودن تعبیر کنیم، آن گاه نه تنها حکم ارتداد، بلکه هیچ حکم و حدی و حتی مؤاخذه‌ی روز قیامت و عقاب و جزا نیز معنی و مفهومی ندارد. چرا که هر کس می‌گوید: مگر آزاد «مجاز» نبودم؟ دلم خواست این کار را بکنم. حال چرا باید مجازات شوم؟

 منبع: http://www.x-shobhe.com

  • نیم نگاه